top of page
20240322_150310.jpg

Mai 2024

Opplysningstid og MOSES Mendelssohn

 

av Katharina Maertins

Katharina Maertins kommer fra Berlin hvor hun har tatt en master i religionsvitenskap og samfunn.  Hun studerer nå deltid PPU ved UiO

Læringsmål:

Elever skal få 

1. Kunnskaper om: opplysningstid, Haskala, fagbegreper (filosofi, samfunnsfag), jødedommen

2. Ferdigheter: kunne reflektere over seg selv, sammenligne med Mendelssohns situasjon, begrunne, argumentere

3. Sosiale mål: samarbeid, lytte på hverandre, ta den andres perspektiv

4. Faglig innhold: Moses Mendelssohns identitetskonflikt som jøde i et kristelig majoritetssamfunn

 og hans kamp om anerkjennelse som filosof og likeverdig menneske

​

Kompetansemål som legger utgangspunkt for læringsmålet:

- gjøre rede for og analysere religion og livssyn i et majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiv med vekt på samene i                                        Norge – gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk

​

Læringsressurs:

Powerpoint for det meste + fysisk ark tankekart over egen identitet 

Undervisningsopplegget

ARBEIDSMÅTE

Moses Mendelsohn(45 min)

 

  1. Introdusere tema med presentasjon. Tegne mobilforbud på tavla og opplyse om at mobiler som er fremme må leveres i mobilbanken.

  2. Holde presentasjon. elever må svare på oppfølgingsspørsmål underveis. Twist til den som svarer riktig

  3. Bruk av mobil fører til at den må legges i en mobilkurv.
  4. Elever lager tankekart over ulike dimensjoner i egen identitet.

  5. Timen avsluttes

 

​

Har du et godt opplegg? Del det gjerne med oss!
Det blir premie til årets mest besøkte undervisningsopplegg basert på antall klikk den aktuelle måneden
bottom of page