Mai 2024
Katharina Maertins kommer fra Berlin hvor hun har tatt en master i religionsvitenskap og samfunn. Hun studerer nå deltid PPU ved UiO
Læringsmål:
Elever skal få
1. Kunnskaper om: opplysningstid, Haskala, fagbegreper (filosofi, samfunnsfag), jødedommen
2. Ferdigheter: kunne reflektere over seg selv, sammenligne med Mendelssohns situasjon, begrunne, argumentere
3. Sosiale mål: samarbeid, lytte på hverandre, ta den andres perspektiv
4. Faglig innhold: Moses Mendelssohns identitetskonflikt som jøde i et kristelig majoritetssamfunn
og hans kamp om anerkjennelse som filosof og likeverdig menneske
​
Kompetansemål som legger utgangspunkt for læringsmålet:
- gjøre rede for og analysere religion og livssyn i et majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiv med vekt på samene i Norge – gjøre rede for og drøfte aktuelle eksempler på samspillet mellom religion, livssyn og politikk
​
Læringsressurs:
Powerpoint for det meste + fysisk ark tankekart over egen identitet
Undervisningsopplegget
ARBEIDSMÅTE
Moses Mendelsohn(45 min)
-
Introdusere tema med presentasjon. Tegne mobilforbud på tavla og opplyse om at mobiler som er fremme må leveres i mobilbanken.
-
Holde presentasjon. elever må svare på oppfølgingsspørsmål underveis. Twist til den som svarer riktig
- Bruk av mobil fører til at den må legges i en mobilkurv.
-
Elever lager tankekart over ulike dimensjoner i egen identitet.
-
Timen avsluttes