​​
Undervisningsopplegget
er todelt, og er ment å gi innsikt i
1) noe av det indre mangfoldet i religioner ved å se på splittelser og retninger i et utvalg religioner og deretter
2) hvordan religion inngår i endringsprosesser. Opplegget er laget for Vg3 og munner ut i en liten refleksjonsoppgave elevene leverer inn (uten karakter).
Det er hensiktsmessig å bruke to 90-minuttersøkter for at elevene skal kunne sette seg inn i fagstoffet.
Kjerneelement og kompetansemål
​
Opplegget kan sees i sammenheng med deler av beskrivelsen av kjerneelementet «Kjennskap til religioner og livssyn»: «Faget skal gi kunnskap om og forståelse for religioner og livssyn lokalt, nasjonalt og globalt og på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå. Elevene skal også få innsikt i hvordan religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv. Elevene skal bli kjent med mangfoldet av religioner og livssyn, og med de ulike tradisjonenes indre mangfold». Også i kompetansemålene gjøres dette eksplisitt ved blant annet kompetansemålet om historiske endringsprosesser. Etter denne oppgaven kan man gå videre inn i mangfoldet i religionene, for å vise hvordan disse overordnede skillene også blir mer kompliserte enn man har skissert opp her, både innenfor retningene og på individnivå, samspillet mellom religion og kultur osv.
Økt 1 – 90 minutter: Splittelser og retninger
I den første økta introduserer jeg oppgaven i dokumentet «Splittelser og retninger». Her har jeg organisert opplegget som samarbeidslæring, altså skal tre elever undervise hverandre om religionene. Hver av dem ansvar for å fordype seg i en religion – en ser på kristendom, en på islam og en på buddhisme. Denne første økta skal de altså fordype seg i hver sin religion, før de skal settes sammen på tvers av religioner i neste økt. Derfor er det også viktig å presisere at de må skrive ned notater som de kan bruke til å forklare medelevene hva de har funnet ut.
Elevene finner henvisning til relevant fagstoff i oppgaven, både læreboka (vi bruker Cappelen Damm) og NDLA-lenker. Elevene jobber individuelt med å lese og ta notater i denne første økta. For å få inn fokus på læringsstrategier og studieteknikk, kan man også legge inn noen tips til dette når de jobber med å bearbeide fagstoffet. Et eksempel er OSLO-metoden til Olav Schewe (finnes beskrevet blant annet her). Underveis i arbeidet kan man da sette sammen elever som fordyper seg i samme religioner, for å snakke høyt om fagstoffet de jobber med. Da får de diskutert, formulert med egne ord, og slik sjekket at de forstår det de har lest.
Økt 2 – 90 minutter: Endringsprosesser
Den andre økta starter med at elevene først får repetere det de fant ut av forrige økt, og gjøre seg klare til å undervise medelevene. Deretter setter jeg dem sammen i grupper på tvers av religionene, og de underviser hverandre om religionen de har fordypet seg i. Elevene bør oppfordres til å stille spørsmål til hverandre og læreren underveis, samt dele et felles dokument med notatene fra de andre, slik at alle har tilgang på informasjonen om alle tre religionene. Denne første delen kan man bruke ca. 30-40 minutter til.
Den resterende delen av økta, skal elevene bruke kunnskapene til å vurdere og reflektere over et overordnet spørsmål: «Hva gjør at religion forandrer seg?». Denne delen av opplegget ligger i dokumentet «Endringsprosesser». Her må elevene løfte blikket og prøve å vurdere likheter og forskjeller på tvers av religionene, og prøve å sette ord på hva som kan føre til at religion forandrer seg. Det er viktig at de trekker inn konkrete eksempler fra religionene aktivt, så her må de bruke fagkunnskapene de har tilegnet seg i forrige del av opplegget.
Jeg har gitt elevene valgfrihet til enten å arbeide i grupper med å spille inn en lydfil med PC/mobil, eller å skrive et individuelt refleksjonsnotat.​
​
Splittelser og retninger
Oppgave 1: Kristendom
Relevant fagstoff: s. 110-117 i læreboka, Retninger, ortodoks kristendom, den lutherske kirke – lære og skrifter, den lutherske kirke – opprinnelse og utvikling
-
Undersøk årsakene til følgende splittelser:
-
Splittelsen mellom øst- og vestkirken
-
Splittelsen mellom den katolske kirke og det som blir lutherske kirkesamfunn
-
Sett opp noen særtrekk ved de ulike kirkesamfunnene
​
​
​
​
​
​
​
​​
​
​​
​
​
​
​
Oppgave 2: Islam
Relevant fagstoff: s. 153-165 i læreboka, Ulike retninger og forgreininger, Hva er egentlig særegent ved sjiaislam?
-
Undersøk årsakene til splittelsen mellom hovedretningene sunni og sjia.
-
Lag en oversikt med hvert fall 4 eksempler på retninger og bevegelser innenfor islam som viser fram det indre mangfoldet i religionen – hva er likt/ulikt?
-
​
Oppgave 3: Buddhisme
Relevant fagstoff: s. 234-235 i læreboka, Buddhisme – retninger, Buddhisme – opprinnelse og utbredelse
Undersøk hovedforskjeller mellom retningene theravada, mahayana og vajrayana. Se også på årsaker til at det har oppstått ulike retninger i buddhismen.
​
Endringsprosesser
Nå som dere har blitt så utrolig kloke og fulle av fagkunnskaper om splittelser og retninger i noen religioner, skal dere prøve å se det i sammenheng med hverandre. Spørsmålet dere skal diskutere er følgende:
Hva gjør at religion forandrer seg? Vurder de ulike årsakene til splittelsene dere har sett på i ulike religioner, og hva retningene er enig/uenig om. Løft blikket fra det helt konkrete i hver av religionene, til å se om det er noen likheter/forskjeller. Er det f.eks. noen dimensjoner som ser ut til å være særlig viktige når splittelser og endringer av oppstår, er det forhold utenfor religionene som spiller inn (eksempler kan være politikk, kultur, geografisk beliggenhet, nasjonale forhold), er det enkeltmennesker eller større bevegelser som er av betydning osv. Bruk konkrete eksempler fra religionene aktivt! 😊
Oppgaven kan besvares på en av to måter:
-
Alternativ 1: Spill inn en lydfil på 8-10 minutter i grupper på 3-4 stykker
-
Alternativ 2: Skriv et refleksjonsnotat på minimum 400 ord individuelt
Leveres inn på slutten av timen.
​
​